2013. május 24., péntek

Szilvásgombóc

Ez a tészta az utóbbi időben a kedvencem lett, nagyon gyakran csinálom, mindenféle verzióban, és most, hogy itt az újkrumpli, illik is a régit szépen elhasználni...Készült már barackos gombóc, többféle lekváros derelye, télen gesztenyés derelye (jaj de finom volt), és töltelék nélkül pedig minigombócok formájában köret pörkölthöz, legközelebbi cél pedig ennek és a morva gulyásnak a párosítása.




Hozzávalók:
kb. fél kiló burgonya
liszt
1 egész tojás
50 gramm vaj
3 evőkanál búzadara

szilva (amennyi gombócot szeretnénk, annyi fél darab)
barnacukor
fahéj

vaj
zsemlemorzsa

Mennyiségeket kár írni, hiszen minden a krumpli minőségétől függ. A burgonyát meghámozzuk, kockára vágjuk és sós vízben puhára főzzük. Leszűrjük, és egy nagy gyúrótáblára nyomva összetörjük, majd megvárjuk míg kihűl. (Ez egy előnyös tulajdonság, lehet több részletben főzni, mikor van pár perc rá.) A kihűlés nagyon fontos, ha melegen próbálnánk összegyúrni, a világ összes lisztjét felvenné, amíg nem lesz ragacsos.
Egy nagy fazékban feltesszük a sós vizet főni. Közben a krumplihoz kb. ugyanannyi lisztet teszünk és a többi hozzávalóval együtt rugalmas tésztát gyúrunk belőle. A liszt mennyiségét addig kell növelni, míg nem ragad.
Ezt követi a gombócok kialakítása (innen már ne menjünk mást csinálni, mert minél többet pihen a tészta, annál jobban ragad újra!).
Most precízke voltam, mert ugyanakkora gombócokat szerettem volna, ezért lemértem a tésztát, 15 felé osztottam és grammra kimértem az egyes darabokat. A kiporciózott adag tésztákat kissé meggyúrtam a kezemben, kilapítottam, majd kiskanállal beletettem egy fahéjas cukorba forgatott fél szilvát (azért kanállal, mert ha nedves cukros kézzel nyúlunk hozzá, ragad, és szétszakítja a tésztát), majd összecsíptem és gombóccá formáztam, végül a lisztezett deszkára tettem.
Mire az összes gombóc kész lett, felfőtt a víz, így minden gombócot beledobtam és addig főztem, míg fel nem jöttek a víz felszínére.
Közben vajon zsemlemorzsát pirítottam, és a kész gombócokat egyenként megforgattam benne, majd egy jénaiba tettem. Így nem törnek össze és mindegyiket szépen bevonja a zsemlemorzsa.
Könnyű, puha lett és egyik sem szakadt el, ráadásul tényleg egyformák lettek.
Sajnos a mennyiség lett csak kevés...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése