2015. február 1., vasárnap

Karamellás képviselőfánk

Ez most úgy volt, hogy egy barátnőm megkért, hogy tanítsam meg képviselőfánkot sütni. Ez nagyon cuki volt tőle, meg full bizalom, és én nem mondhattam, hogy még soha sem csináltam, oda lenne a renomém :-) úgyhogy másnap nagy lelkesen nekiálltam, és most kivételesen azt mondom, hogy elégedett vagyok az eredménnyel.
A tészta nem bonyolult, de odafigyelést igénylő, a krém viszont saját fejlesztés, közben gyorsan jegyzeteltem, hogy el ne felejtsem, sőt, meg is mértem mindent, pedig csak olyan beledobálósnak indult.
Úgyhogy Kriszti akár neki is állhatsz, sok sikert!!


Hozzávalók:
A tésztához
200 gramm víz
200 gramm vaj
egy csipet só
2 db kockacukor (vagy egy teáskanál)
200 gramm liszt
5 egész tojás L-es méret (nekem most 7 db M-es)

A krémhez
70 gramm habtejszín
100 gramm barnacukor
30 gramm vaj
1 evőkanál méz
50 gramm cukrozott sűrített tej
250 gramm mascarpone

A tejszínhabhoz
400 ml habtejszín
2 csomag vaníliáscukor
fél csomag zselatin fix

A tészta egy klasszikus egyensúlytészta, tehát a fő hozzávalók mennyisége egyforma. Érdemes mindent előkészíteni, akkor sokkal könnyebb koncentrálni.
A sütőt 180 fokra előmelegítem, alsó-felső sütés.
A vizet és a vajat egy lábasban felteszem főni, amikor forr, hozzáadom a sót, cukrot, majd a lisztet és addig resztelem -folyamatosan keverve- amíg rántás állagú nem lesz. Az alja picit odatapadhat,  de akkor jó, mikor rezgős a széle és elválik az edény falától. Nem szabad nagy lángon csinálni, mert akkor megég. Mikor kész, átöntöm egy másik edénybe és pár perc pihenő után egyesével adagolom hozzá a tojásokat. Robotgéppel alaposan kikeverem. Az egyesével adagolás nagyon fontos, mert ha egyszerre kerül bele, kicsapódik és használhatatlan lesz.
A tojás mennyisége a liszttől és a tojás méretétől függ, sűrű nokedli állagot kell elérni. Mikor kész, habzsákba töltöm és diónyi darabokat nyomok sütőpapíros tepsire. Nekem ekkorára nőtt! Jó nagy távolságot kell köztük hagyni, mert ha jól dolgoztunk, hatalmasra nőnek. Ez az adag 2 gáztepsin fér el kényelmesen.
A tésztát 2 ütemben, gőzös sütőben kell sütni. A nyers halmokat pici vízzel megfröcskölöm, majd sütőbe téve olyan 25 percig sütöm 180 fokon, majd 160 fokon további 10-15 percet. Ekkor akár picit már nyitva is lehet a sütőajtó. Ha a második lépés kimarad, a süti nyers marad és használhatatlan lesz.
Ha kész, megvárjuk, míg kihűl, majd recés késsel félbevágjuk. A közepe üreges (ha sikerült).

A karamell hozzávalóit a mascarpone kivételével, összefőzzük jó sűrűre és szép barnára. Ha picit hűlt, belekeverjük a mascarponet is (ha teljesen kihűl, túl sűrű lesz és nem fog keveredni), majd hűtőbe rakva megvárjuk, míg teljesen hideg és formázható lesz. Csillagcsöves nyomózsákból a tészták aljára nyomjuk a krémet. Ez a mennyiség a fánkok feléhez elég. Én a többit lefagyasztottam, mert így is elég volt, de ha mindet fel akarjuk használni, duplázni kell a krémet.

A tejszínt a zselatinnal és a cukorral felvertem szép kemény habbá, majd a karamell tetejére nyomtam szintén habzsákból, végül visszatettem a tetőt. Pár óra hűtés után sokkal jobb lett.


Aki vizuális típus, annak itt egy nagy segítség. Az állagok miatt érdemes megnézni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése